Aanbiedingen via de telefoon

14-9-2017 door: Redactie
De telefoon gaat, je wordt anoniem gebeld en het blijkt een verkoper te zijn die je via de telefoon iets wil verkopen. Voor velen zal dit geen onbekende situatie zijn. Bedrijven maken namelijk regelmatig gebruik van telemarketing om hun producten aan de man te krijgen. In Horst aan de Maas zegt 84 procent van de inwoners nooit in te gaan op telefonische acties. Dat blijkt uit onderzoek van TipHorstaandeMaas.nl

Van acties die via de telefoon worden aangeboden, wordt over het algemeen maar weinig gebruik gemaakt. Hoewel veel inwoners van Horst aan de Maas vaak gewoon opnemen als er anoniem wordt gebeld, slechts 24 procent zegt nooit op te nemen, maken zij maar zelden gebruik van acties. 84 procent heeft dit jaar nog niet één keer gebruikgemaakt van een actie. Mensen lijken zich er ook nogal aan te storen. “Ik vind dit zeer irritant en ga er niet mee in discussie”, is bijvoorbeeld een reactie.
“Mijn antwoord op aanbiedingen via de telefoon is altijd nee”, zegt een ander.

Het Bel-me-niet Register is een register dat wordt gebruikt bij telemarketing. Het heeft als doel om de consumentenirritatie over ongevraagde telemarketing te verminderen. Het register is onder het grootste deel van de bevolking bekend. Slechts 2 procent van de inwoners van Horst aan de Maas zegt het Bel-me-niet Register niet te kennen. En hoewel het merendeel van de inwoners daarnaast ook ingeschreven staat, zo’n 67 procent, lijken veel mensen toch te twijfelen aan de werking van het register. “Mijn ervaring is dat het niet uitmaakt, ik wordt toch nog gebeld. Als ik de beller hierop wijs, geven zij aan dat dit niet bij hun bekend is”, wordt er bijvoorbeeld gereageerd. Een ander voegt toe: “Ik vraag me af of dit wel zin heeft. Er wordt volgens mij niet veel gehoor aan gegeven door die verkopers.” Toch zijn er ook mensen met goede ervaringen: “Sinds ik ben ingeschreven krijg ik geen telefoontjes meer over te verkopen artikelen of diensten. Ik werd voorheen altijd gestoord tijdens het avondeten, daar heb ik nu nooit meer last van.”

Het merendeel van de mensen vindt het daarnaast eigen schuld als je in een telefonische verkooptruc trapt. Al begrijpen de meeste mensen het wel als het gebeurt. “Je weet dat men via slinkse wijzen probeert om iets te verkopen. Daar zijn ze op getraind. Mijn stelregel: Zeg degene aan de lijn dat hij het aanbod via de mail moet sturen zodat je er over kan denken en/of overleggen. Indien men dit niet doet, dan is de tegenpartij niet te vertrouwen”, tipt iemand.

TipHorstaandeMaas is een samenwerkings­verband tussen HALLO Horst aan de Maas en TopOnderzoek. Voor meer resultaten of aanmelden voor de volgende enquête, kijk op www.tiphorstaandemaas.nl

Disclaimer | Copyright© 2017 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie