Ouders moeten zelf het goede voorbeeld geven

6-4-2017 door: Redactie
Uit GGD-cijfers blijkt dat in Horst aan de Maas jongeren tussen 13 en 16 jaar beduidend meer alcohol drinken dan in de rest van Noord-Limburg en Nederland. Gemeente Horst aan de Maas kondigde onlangs strenger te handhaven op alcoholmisbruik onder jongeren. Het merendeel van inwoners van Horst aan de Maas vindt dat ouders verantwoordelijk zijn dat minderjarigen geen alcohol drinken. Dat blijkt uit onderzoek van TipHorstaandeMaas.nl

Alcoholgebruik op jonge leeftijd wordt nog steeds sociaal geaccepteerd in Horst aan de Maas, stelt de GGD in haar rapport. Ongeveer de helft van de ouders vindt het goed wanneer hun minderjarige zoon of dochter thuis of op een feestje alcohol drinkt. Vreemd, vindt 79 procent van de ondervraagden. Zij vinden dat ouders er juist op moeten toezien dat hun minderjarig kind alcohol laat staan. “Al dat indrinken thuis is toch te gek voor woorden”, zegt iemand. Een ander voegt toe: “Wiens taak zou het anders zijn?” Hoewel het merendeel vindt dat het duidelijk een taak is van de ouders, is er ook wel begrip voor het feit dat het niet altijd makkelijk is om je puberende zoon of dochter te controleren. “Ouders hebben zeker een zeer bepalende rol in de opvoeding, maar jongeren gaan op die leeftijd experimenteren om hun eigen identiteit te ontdekken. Daar hoort bij dat je grenzen aftast en soms ook overschrijdt. Het is totale onzin dat ouders dan in het publieke domein op zo’n moment invloed hebben”, vindt deze persoon. Een ander beaamt dit: “Geef de jeugd verantwoordelijkheid en bemoeder ze niet te veel met wat wel en niet mag. Dit werkt averechts. Een groepje uitgaande vrienden of vriendinnen heeft ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daar zou ik op inzetten.”

Hoe kan de gemeente dan het alcoholmisbruik onder jongeren het beste tegengaan? Strenger controleren en handhaven, zeggen de inwoners. Ook zou het terugbrengen van de minimumleeftijd waarop jongeren alcohol mogen drinken kunnen helpen.

TipHorstaandeMaas is een samenwerkings­verband tussen HALLO Horst aan de Maas en TopOnderzoek. Voor meer resultaten of aanmelden voor de volgende enquête, kijk op www.tiphorstaandemaas.nl

Disclaimer | Copyright© 2017 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie