‘Op Facebook kun je van alles plaatsen’

23-3-2017 door: Redactie
Facebook is een van de eerste mediakanalen die zogenoemde ‘factcheckers’ inschakelt om nepnieuws van echt nieuws te onderscheiden. In de Verenigde Staten werd begin maart gestart met het labelen van verhalen op het sociale medium als nepnieuws. In Horst aan de Maas zegt 66 procent van de inwoners sowieso alle nieuwsberichten op Facebook met een korreltje zout te nemen. Dat blijkt uit onderzoek van TipHorstaandeMaas.nl

Facebook kreeg eind vorig jaar veel kritiek omdat er rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen veel berichten verschenen die aantoonbaar onjuist waren, zonder dat daar iets tegen werd gedaan. Inwoners van Horst aan de Maas laten zich, naar eigen zeggen, niet zo snel iets wijsmaken. De meerderheid geeft aan nieuwsberichten die via Facebook worden verspreid niet altijd te vertrouwen. “Er staat veelal de meeste onzin op en vaak zeer onbelangrijke informatie. Het is niet van echt of onecht te onderscheiden. Er wordt ook geen selectie gemaakt”, zegt deze inwoner. Een ander voeg toe dat hij wel kijkt naar de bron van het nieuws. “Ik volg ook diverse nieuwsprogramma`s op Facebook. Dan hou ik wel rekening met een bepaalde ’kleur’ die de programma`s hebben, maar ik ga er dan wel vanuit dat het de waarheid is.”

Er is dan ook maar 12 procent van de inwoners dat Facebook als zijn belangrijkste informatiekanaal ziet om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Iets meer dan 70 procent vertrouwt liever op andere bronnen. “Facebook vind ik leuk, maar voor nieuws kijk ik ergens anders”, laat iemand weten. “Ik neem het niet met een korreltje zout, maar voor alle beweringen in alle media geldt dat er een deugdelijke ondersteuning aanwezig moet zijn: zo nee, dan geloof ik de bewering niet”, zegt deze persoon. “Facebook bijhouden is een tijdrovende bezigheid. Er schijnt tegenwoordig niets belangrijker te zijn dan die telefoon in handen. Dit lijdt tot asociaal gedrag”, vindt een ander. Een vierde zegt: “Op Facebook staat meer onzin dan echt iets interessants. Ik hoef niet te weten dat iemand net naar het toilet is geweest.”

TipHorstaandeMaas is een samenwerkings­verband tussen HALLO Horst aan de Maas en TopOnderzoek. Voor meer resultaten of aanmelden voor de volgende enquête, kijk op www.tiphorstaandemaas.nl

Disclaimer | Copyright© 2017 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie