'We gaan de omgang met de mensen missen'

29-9-2016 door: Redactie
Kleine kernen in Horst aan de Maas hebben er al langer mee te maken: het verdwijnen van voorzieningen als het openbaar vervoer, de pinautomaat en het postkantoor. Na 38 jaar houdt nu ook buurtsuper Pryma van Paul en Marian Keltjens in Broekhuizen op te bestaan.
maskTop
'We gaan de omgang met de mensen missen'
maskBottom

Dorpsbewoners van Broekhuizen en omliggende dorpen zullen vanaf eind oktober hun boodschappen elders moeten doen, want Paul (64) en Marian (61) vinden het dan, na 38 jaar, mooi geweest. Van een overname is geen sprake. “We zijn met kandidaten in gesprek geweest, maar die hebben er van af gezien. De investering die ze zouden moeten doen is voor hen te groot”, zegt Paul. Daarbij komt volgens hem dat een nieuwe eigenaar op zoek moet naar een andere, dure leverancier.

Dat Paul en Marian stoppen, heeft te maken met de reuma van Marian. “Daarbij komt dat we allebei op leeftijd komen. Het is welletjes”, vertelt Paul. “Het is wel jammer dat het niet voort wordt gezet”, aldus Marian. De reacties uit het dorp zijn wisselend. Paul: “Mensen uit het dorp gunnen het je natuurlijk van harte dat je er na 38 jaar mee stopt. Aan de andere kant vinden ze het ook ontzettend jammer dat winkel weggaat.”

Het einde van Pryma is een aderlating voor de mensen die al jaren bij Marian en Paul in de winkel komen. Er komt ook een einde aan de vertrouwensband tussen klant en winkelier. “Voor sommige ouderen moeten wij de pincode invoeren. ’Doe jij het maar’, zeggen ze dan. Daarnaast kan het hier nog dat mensen hun kosten op een briefje laten schrijven. Zo rekenen de verenigingen die hier komen hun boodschappen een keer per kwartaal af”, zegt Paul.

Het stel kijkt met een goed gevoel terug op 38 jaar supermarkt. “In het begin was de winkel zo klein dat je zelf de melk nog in Blerick moest gaan halen. Je reed ’s morgens om 05.00 uur naar Blerick, laadde de auto vol en om 07.00 uur begon je met werken.” Na de verbouwing in 2000 kreeg de winkel 100 vierkante meter erbij en werd alles netjes bij Paul en Marian bezorgd. “De verbouwing is wel een hoogtepunt, denk ik. Toen ging de omzet ook omhoog”, zegt Paul. Echte dieptepunten noemen de twee niet. “We hebben tien jaar geleden wel last gehad van de stuntprijzen van de grote jongens, maar dat heeft zich vrij snel weer gestabiliseerd.”

Als de winkel dicht is, neemt Paul misschien nog een baantje voor een paar dagen in de week. “Ik moet wat te doen hebben. En ik denk dat ik op vrijdagavond na de repetitie wat langer bij de fanfare zal blijven hangen. Nu moeten we zaterdagochtend altijd vroeg beginnen. De vrachtwagen staat om 05.45 uur voor de deur”, zegt Paul. Hij vervolgt: “We zullen zeker de omgang met de mensen gaan missen. Je maakt toch graag een praatje met iedereen. Zij moeten soms ook hun ding kwijt bij ons. Het is horen, zien en zwijgen.” Marian: “Ik denk dat ik mijn handen vol ga hebben aan het huishouden. En een beetje lopen en fietsen. Je moet toch bezig blijven.”

Op zaterdag 29 oktober is de laatste werkdag van Paul en Marian. Klanten kunnen dan in de winkel langskomen voor een hapje en een drankje.

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie