Sollicitatietip: optimaliseer je LinkedIn-profiel

4-5-2017 Advertorial
Net een opleiding afgerond en op zoek naar een baan of wil je een ander carrièrepad inslaan? Dan wil je er natuurlijk alles aan doen om op te vallen. Een van de hulpmiddelen in je banenjacht is je LinkedIn-profiel. Hoe optimaler je profiel, hoe groter de kans dat je eruit gepikt wordt. Zeven tips om tot een perfect LinkedIn-profiel te komen.

1. Zorg voor een opvallende headline
LinkedIn pakt automatisch je huidige functie en bedrijf als kopregel voor je profiel. Maar als je even geen baan hebt of wilt opvallen tussen alle andere ‘communicatieadviseurs’, is het raadzaam om je kopregel te personaliseren.

2. Gebruik een professionele foto
Hoewel het een inkopper lijkt, zie je nog te vaak onprofessionele foto’s op LinkedIn. Zorg voor een rustige achtergrond. Pak een foto waar je alleen op staat en vermijd kroegfoto’s.

3. Schrijf een samenvatting
Schrijf in maximaal drie alinea’s wat jou bijzonder maakt: dit is dé plek voor een online pitch. Wat motiveert je, waarom ben je enthousiast over je branche of baan, wat maakt jou anders? Recruiters die op sleutelwoorden zoeken, vinden je profielpagina eerder als je een samenvatting hebt geschreven.

4. Gebruik beelden en linkjes
Vul je werkervaring aan met foto’s, video’s en linkjes naar je werk. Zo krijgen toekomstige werkgevers een nog beter beeld van wat je hen te bieden hebt.

5. Herschik je vaardigheden
Op LinkedIn kunnen anderen op jouw profiel aangeven welke vaardigheden jij volgens hen bezit. Standaard staan de meestgenoemde vaardigheden bovenaan. Maar ben je bezig met een carrièreswitch, dan kan het handig zijn om een minder genoemde maar wel meer toepasselijke skill bovenaan te zetten.

6. Vul je profiel helemaal in
Een compleet profiel vertelt natuurlijk meer. Maar het is ook handig om ‘m volledig in te vullen om de simpele reden dat LinkedIn je dan hoger in zoekresultaten plaatst.

7. Toon betrokkenheid
Volg groepen over je vakgebied, ga daar in gesprek met branchegenoten en laat zien dat je actief betrokken bent. Mag je op gesprek komen? Gebruik LinkedIn dan ook ter voorbereiding. Wie heb je tegenover je, wat is zijn of haar achtergrond? Welke achtergrond hebben werknemers die een vergelijkbare functie doen? En welke updates heeft het bedrijf onlangs geplaatst?

Meer lezen over sociale media, personal branding of andere communicatie-onderwerpen? Kijk op blog.kempencommunicatie.nl

Disclaimer | Copyright© 2017 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie