Zwitserleven in Grubbenvorst

7-9-2017 door: Redactie
In Grubbenvorst ontstond in 2008 een team modelbouwers genaamd Team Zwitserleven. Het team begon met de bouw van een baan naar Zwitsers voorbeeld. Anderhalf jaar geleden stonden de leden Ewout Prangsma (44) Sjraar Brummans (54) en Nick Schreurs (54) op een van de grootste modelbouwbeurzen in Europa.
maskTop
Zwitserleven in Grubbenvorst
maskBottom

De drie mannen kennen elkaar omdat ze samen in een modelspoorvereniging zaten. Maar waar de vereniging gefocust was op Nederlandse sporen, hadden de mannen meer passie voor het Zwitserse spoor en Zwitserse landschappen. Daarbij hadden ze grotere ambities dan de vereniging, ze wilden een baan op ’eredivisieniveau’ maken.

Die ambitie maakten ze waar en anderhalf jaar geleden stonden ze in Dortmund op de modelspoorbeurs. “Het was een hele belevenis. De beurs is vaak lokaal, maar dit was een stap verder, een soort buitencategorie. Daar wordt heel West-Europa vertegenwoordigd. Maar ook bijvoorbeeld Polen of Scandinavië,” vertelt Ewout. Het bezoeken van zo’n beurs maakt ze ook weer beter. “We werden uitgenodigd, maar we moesten wel eerst zorgen voor betere verlichting en een dak. Dat voegt uiteindelijk ook veel toe. Daarnaast lopen in Dortmund ook veel scouts rond, die zoeken voor hun eigen exposities weer banen. Na de beurs kwamen veel nieuwe uitnodigingen binnen. ”

Op een expositie staan is niet niets, stellen de mannen. Ze krijgen enkel een onkostenvergoeding en een baan vervoeren is geen makkie. De baan bestaat uit vijf segmenten zodat deze uit elkaar gehaald kan worden en vervoerd kan worden. Maar onder het reizen gaat altijd wel iets stuk dat achteraf gemaakt moet worden. Maar het team vindt het de moeite waard. Sjraar: “Je kunt andere bouwers inspireren om dingen op jouw manier te bouwen. Maar zelf raken we ook geïnspireerd door wat anderen doen.” Ewout vult aan: “Maar je hebt natuurlijk ook kinderen die zich verwonderen over het spoor. De mengeling is leuk, enerzijds 

liefhebbers en anderzijds familie-uitjes.”

Ook het bouwen van de baan is geen makkelijke klus. “Het gras bestaat al uit een heel aantal lagen, en de overgang tussen de segmenten moet ook perfect zijn. Het water is nog het moeilijkst, dat doen we met een blauwe ondergrond en met een soort lijm die we tot water ‘vormen’. Daarnaast is alles wat je ziet nog maar een klein deel van de hele baan, 80 tot 90 procent zit binnenin de bergen. Ook zit er nog veel computergestuurde techniek in. De landschappen hebben we allemaal zelf gebouwd en de modellen hebben we gekocht maar vervolgens nog zelf aangepast en geverfd.”

De huidige baan is zo goed als af en zodoende denkt het team al na over de toekomst. Ewout: “We willen een betere en andere baan. Dat doen we door oude dingen van de eerste baan over te nemen en beter te doen, maar natuurlijk ook met nieuwe ideeën.” En om dit waar te maken is Team Zwitserleven nog op zoek naar nieuwe teamgenoten en een grotere locatie om te bouwen. De kelder is tegenwoordig te klein.

Tip een vriend over dit bericht Tip of mail de redactie Druk dit artikel af
Disclaimer | Copyright© 2017 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie