Website gemeente scoort op toegankelijkheid

9-11-2017 door: Redactie
De website van gemeente Horst aan de Maas is toegankelijk en klantvriendelijk, maar dat kan beter als het gaat om meldingen over de openbare ruimte. Dat is af te leiden uit een onderzoek dat in opdracht van de landelijke radiozender BNR Nieuwsradio is gedaan. Gemeentewebsites in Nederland werden beoordeeld op de bereikbaarheid van informatie over belastingen, meldingen over de openbare ruimte en contactgegevens.

Het onderzoek werd door onderzoeksbureau en digitale-kaartenmaker Esri gedaan in september en oktober en gehouden onder alle 338 gemeentelijke websites in Nederland. De onderzoekers concluderen dat bij de meeste gemeenten nog niet alle online-mogelijkheden worden benut. Wel scoorden de gemeenten in Zeeland en Limburg beter, doordat ze op het gebied van samenwerking en standaardisering verder vooruit zijn dan andere gemeenten.

In totaal konden er vijftien punten worden verdiend. Er werd onder meer gekeken naar de beschikbare informatie over belastingen en openingstijden op de website, welke zaken online aangevraagd of ingediend kunnen worden, of op de website belangrijke contactgegevens van de gemeente zijn vermeld en of er een mogelijkheid is de website te laten voorlezen voor blinden- en slechtzienden.

Gemeente Horst aan de Maas scoorde in totaal negen punten, dit leverde een 231e plaats op. Daarmee scoorde de gemeente gemiddeld. De gemeente kreeg 4,5 punt voor het onderdeel belastingen en heffingen, waar ze er 7 kon verdienen. Voor meldingen openbare ruimte kreeg Horst aan de Maas 2 van de in totaal 5 punten. De gemeente scoorde het beste op het onderdeel bereikbaarheid, 2,5 punt van de 3.

Omliggende gemeenten scoorden over het algemeen iets beter dan Horst aan de Maas. Venlo eindigde als 147e met in totaal tien punten en Leudal werd 113e met 10,5 punt. Daarentegen deed gemeente Peel en Maas het slechter met 8 punten op plek 290. Het beste scoorde de gemeente Utrecht, die het maximaal aantal punten haalde. Sittard-Geleen eindigde op de tiende plaats, waarmee het de best scorende Limburgse gemeente is. Als laatste eindigde de Friese fusiegemeente Franekeradeel; die haalde maar 2,5 punt.

Toch geeft het onderzoeksbureau toe dat het onderzoek nog geen volledig beeld geeft wat betreft de digitalisering in de Nederlandse gemeenten. Daarvoor zouden de sites ook op de dertien andere onderwerpen moeten worden onderzocht: afval, reisdocumenten, vergunningen, uitkeringen, sport, evenementen, recreatie, WMO, bouwen en verbouwen, verhuizen en trouwen.

Tip een vriend over dit bericht Tip of mail de redactie Druk dit artikel af
Disclaimer | Copyright© 2017 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie