'We zijn er nog niet maar we zijn op de goede weg'

14-7-2016 door: Redactie
Een overgroot deel van de inwoners van Horst aan de Maas volgt het lokale nieuws via de lokale kranten (83 procent). Ook internet is een belangrijke bron (48 procent). Toch gebruikt ook ongeveer een kwart van de inwoners van de gemeente radio en tv om aan hun lokale actualiteiten te komen. Dat blijkt uit onderzoek dat TOP Onderzoek in mei deed onder inwoners van Horst aan de Maas.

TOP Onderzoek deed het kijk- en luisteronderzoek in opdracht van lokale omroep Reindonk. Volgens TOP Onderzoek luistert 38 procent van de inwoners van Horst aan de Maas wel eens naar de lokale radio. Een kwart van de inwoners geeft aan wekelijks naar Omroep Reindonk op tv te kijken. Mannen zijn gemiddeld meer fan van Reindonk dan vrouwen. Nieuws en muziek zijn de meest genoemde redenen om Reindonk te kijken.

Internet wordt door bijna de helft van de inwoners gebruikt en radio en tv door ongeveer een kwart. Daarbij zijn www.hallohorstaandemaas.nl (74 procent) en www.reindonk.nl (63 procent) de meest gebruikte websites. Met name de inwoners onder veertig jaar kijken meer online naar lokaal nieuws. Lokale krant HALLO Horst aan de Maas wordt door 96 procent van de inwoners gelezen. Op de tweede plek staat dagblad De Limburger (66 procent). De oudere doelgroepen gebruiken daarbij de lokale kranten meer dan de jongeren, die hun nieuws liever via internet halen.

Hoewel Reindonk in 2014 al een eigen onderzoek heeft gedaan, ziet ze de resultaten van het huidige onderzoek als nulmeting. Of de inzet van de afgelopen jaren om te komen tot ‘het nieuwe Reindonk’ succes hebben gehad, is dus niet met zekerheid te zeggen. De omroep wil het onderzoek vanaf nu elke twee jaar houden om een ontwikkeling in beeld te krijgen. Volgens omroepdirecteur Pieter Janssen geven de resultaten aan dat Reindonk op de goede weg zit: “Bijvoorbeeld onze radio scoort ontzettend goed. Er zijn aanbevelingen, maar het is wel goed te zien dat ons radio-aanbod goed ’geconsumeerd’ wordt.”

Reindonk trekt haar conclusies en geeft aan sommige zaken aan te gaan passen. “Zo gaan we na de zomervakantie met een nog herkenbaardere tv-programmering starten, zullen we op de radio verder inzetten op nieuws en blijven we oog houden voor de nieuwe media. We zullen mee moeten gaan met de tijd. Hiervoor gaan we ook nieuwe medewerkers werven en krijgen we na de zomervakanties enkele stagiaires. We zijn er nog niet, maar zijn een heel stuk op de goede weg”, aldus Janssen.

De onderzoekers bevroegen het inwonerspanel van TipHorstaandeMaas, een samenwerkingsverband van Top Onderzoek en Kempen Media. Het panel bestaat uit 1.672 leden. Voor dit onderzoek reageerde 41,9 procent. Kijk voor meer informatie op www.tiphorstaandemaas.nl

Disclaimer | Copyright© 2017 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie