'Ik zie het altijd als een extraatje'

14-6-2018 door: Redactie
In mei of juni krijgen werknemers vakantiegeld. Dit geldt ook voor mensen die in de WW zitten of AOW krijgen. In Horst aan de Maas besteedt het merendeel van de inwoners het vakantiegeld ook aan de vakantie. Dat blijkt uit onderzoek van TipHorstaandeMaas.nl

Meestal bestaat het vakantiegeld, ook wel vakantietoeslag genoemd, uit 8 procent van het brutoloon. Uit onderzoek van TipHorstaandeMaas.nl blijkt dat de meeste mensen in Horst aan de Maas het vakantiegeld besteden waar het voor bedoeld is: aan de vakantie. Daarnaast zetten ook veel mensen het op hun spaarrekening, gebruiken het voor een verbouwing aan het huis of lossen er schulden mee af. Sommigen besteden het geld voor speciale doeleinden. “Ik gebruik het voor een etentje voor mijn 70e verjaardag, met de broers en zus met aanhang plus neven en nichten”, zegt deze inwoner. Anderen schenken het als extraatje aan de kinderen of lossen er hun hypotheek mee af.

Van oorsprong werd vakantiegeld na de Tweede Wereldoorlog ingevoerd om daadwerkelijk aan een vakantie te besteden, zodat werknemers na de vakantie weer uitgerust op het werk kwamen. Als vakantiegeld niet voor vakanties wordt gebruikt, kan het dan beter worden afgeschaft? Nee, vindt 89 procent. We mogen nu eenmaal zelf weten waar we ons geld aan besteden. “Ik zie het altijd als een extraatje”, zegt iemand. “Omdat je tegenwoordig de vakantie al vroeg boekt, is deze vaak al betaald voor je op vakantie gaat”, zegt een ander. “Het vakantiegeld wordt daardoor besteed als ‘zakgeld’ op vakantie en andere klussen of het wordt gespaard.” Een derde voegt toe: “Aflossing van schulden geeft een stuk rust. En iets nieuws kunnen aanschaffen is ook leuk.” Anderen zien wel iets in het idee om het vakantiegeld over de maanden uit te strijken. “Geef het vakantiegeld er maandelijks bij voor de maandelijkse lasten. Dit geldt zeer zeker voor de mensen met een AOW.”

TipHorstaandeMaas is een samenwerkings­verband tussen HALLO Horst aan de Maas en TopOnderzoek. Voor meer resultaten of aanmelden voor de volgende enquête, kijk op www.tiphorstaandemaas.nl

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie