'Je komt niet meer toe aan echte sociale contacten

8-3-2018 door: Redactie
Facebook, Twitter, Instagram: sociale media spelen een grote rol in ons dagelijks leven. Massaal delen we ons privéleven op het internet en proberen zoveel mogelijk ‘likes’ te scoren. Maar ondanks de naam sociale media, maken ze ons niet socialer vindt 62 procent van de inwoners van Horst aan de Maas. Dat blijkt uit onderzoek van TipHorstaandeMaas.nl

Het sociale medium Facebook wordt verreweg het meest gebruikt in Horst aan de Maas. Verder communiceren we veel met WhatsApp en zorgen we ervoor dat onze LinkedIn-pagina up-to-date blijft. Gemiddeld besteden we één uur per dag aan sociale media. Toch is er nog ruim een kwart van de inwoners dat aangeeft hier nooit gebruik van te maken. “Gewoon een praatje met iemand face-to-face of per telefoon spreekt mij veel meer aan”, vindt deze persoon. Sociale media maken ons, ondanks de naam, juist asocialer vindt 62 procent. Wie alleen maar communiceert via Facebook of WhatsApp mist daardoor de non-verbale signalen, zoals gezichtsuitdrukkingen. “Deze manier van communiceren gaat gevoelloos, je kan de medemens niet in de ogen zien hoe de reacties zijn, geen arm om iemand heenslaan als dat nodig is”, geeft deze persoon aan. “Ga je uit eten, dan zie je daar jonge (en soms ook oudere) stellen tegenover elkaar zitten met hun smartphone in de hand en maar ‘typen’. Tegen elkaar wordt niks gezegd”, vindt een ander. “Je komt niet meer toe aan echte sociale contacten.” Een verslaving aan sociale media moet dan ook als een serieus probleem worden gezien, vindt 82 procent, in hevigheid zelfs te vergelijken met rook- en drugsverslaving. “Je meent dat je elke minuut van de dag van alles moet weten wat er gebeurt en dat je bereikbaar bent. Je moet overal met de neus bovenop zitten. Als ik zie hoeveel mensen in de auto achter het stuur zitten te spelen met hun telefoon, maak ik mij steeds meer zorgen om de veiligheid. Ik vind dit zeer verontrustend”, zegt iemand. Een ander voegt toe: “Gisteravond ben ik naar een musical geweest. Voor de voorstelling, tijdens de pauze en direct na de voorstelling zit bijna iedereen op Facebook of WhatsApp. Kun je ook nog genieten van een musical zonder dat meteen op sociale media te delen? Ik gelukkig wel.”

TipHorstaandeMaas is een samenwerkings­verband tussen HALLO Horst aan de Maas en TopOnderzoek. Voor meer resultaten of aanmelden voor de volgende enquête, kijk op
www.tiphorstaandemaas.nl

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie