'Laat zien wat de gevolgen van roken zijn'

14-2-2018 door: Redactie
Een grote meerderheid van de inwoners van Horst aan de Maas geeft aan óf gestopt te zijn met roken, óf zelfs nooit gerookt te hebben. Slechts zeven procent maakt kenbaar dat ze rookt. Dat blijkt uit onderzoek van TipHorstaandeMaas.nl

Kruidvat en Trekpleister gaven onlangs aan volledig te stoppen met de verkoop van sigaretten. “Dat staat buiten kijf; Kruidvat en Trekpleister zijn ook geen winkel om sigaretten te verkopen”, wordt kenbaar gemaakt. Als idee wordt aangedragen om één verkooppunt te maken voor sigaretten, waar je onder de achttien jaar niet binnen mag. Velen zijn van mening dat het allemaal begint bij goede voorlichting.

“Ik vind roken een ernstige beschadiging van je lichaam,” vertelt iemand. “Het kost de belastingbetaler handenvol geld door alle behandelingen die deze mensen nodig hebben.” Veertig procent van de rokers besteedt 10 tot 15 euro per week aan het roken. Iets minder dan de helft van alle rokers is hier per week meer dan 20 euro aan kwijt. De kosten voor het roken worden veelal aangehaald als middel om het roken onaantrekkelijker te maken. De een zegt: “Accijns verhogen met 100 euro per pakje”. Weer een ander laat weten dat de tabaksfabrikanten best mogen opdraaien voor de bijkomende kosten van een algeheel rookverbod.

“Mensen moeten hun eigen verantwoording dragen. Dit kan niemand afdwingen”, is een mening die menigmaal voorbij komt. “Wel is belangrijk dat rokers ook de gevolgen aanvaarden van het roken. Verzekeringstechnisch mogen er wel consequenties gesteld worden aan rokers.” De vergelijking wordt getrokken met een verslaving en net als met iedere verslaving, moet je sterk in je schoenen staan om er van af te komen: “De eerste weken zijn heel erg zwaar, maar dat wordt steeds makkelijker.” Roken is iets wat veelal in de jeugdjaren begint; om er bij te horen of juist door de aanlokkelijkheid van het verbod er op. “Tieners op de een of andere manier overtuigen dat het niet stoer is om te roken”, wordt bijvoorbeeld als oplossing gegeven. TipHorstaandeMaas is een samenwerkings­verband tussen HALLO Horst aan de Maas en TopOnderzoek. Voor meer resultaten of
aanmelden voor de volgende enquête, kijk op www.tiphorstaandemaas.nl

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie