'Vrouwen kunnen het verschil maken'

8-3-2018 door: Redactie
Op Internationale Vrouwendag, op donderdag 8 maart, wordt elk jaar aandacht besteed aan emancipatie. Dit was vroeger al een ‘hot item’ en verdient tegenwoordig nog steeds aandacht, vinden politica Joke Kersten uit Grubbenvorst en gelukslobbyiste Irene Janssen uit Horst.
maskTop
'Vrouwen kunnen het verschil maken'
maskBottom

Joke Kersten (73) groeide op tijdens de tweede feministische golf in de jaren 60 en 70. Ze studeerde sociale geografie in Nijmegen en was daar de enige vrouwelijk student van haar jaargang. “Als studente in Nijmegen was het vanzelfsprekend dat je met het feminisme bezig was”, vertelt de oud-burgemeester van onder andere Grubbenvorst en Broekhuizen. “Onze moeders waren de vrouwen van de eerste feministische golf (zij maakten zich onder meer sterk voor het vrouwenkiesrecht, red.). Ik heb altijd gewerkt, altijd mijn eigen portemonnee gehad, ook toen ik trouwde en kinderen kreeg. Maar ik trouwde ook met een lot uit de loterij, die mij de mogelijkheid gaf om verder te studeren en te promoveren. Mijn echtgenoot was wetenschapper en kon regelmatig thuis werken.” “Eigenlijk heb jij dus een mannencarrière gehad”, stelt Irene Janssen. “Heb ik ook”, beaamt Kersten, “maar wel met een vrouwelijke inbreng.” Janssen (38) noemt zichzelf gelukslobbyist. In deze functie vraag zij aandacht voor feminiene waarden in onder andere het bedrijfsleven en de politiek. “Nu draait het vooral om masculiene waarden als macht en geld. Het ontbreekt aan liefde en geluk. De wereld is gemaakt voor en door mannen, waardoor er weinig ruimte is voor vrouwelijke waarden als flexibiliteit en betrokkenheid. Er zijn ook andere kwaliteiten nodig als het gaat om leiderschap, zoals kunnen luisteren en empathie kunnen tonen. Of het glazen plafond nog bestaat? Dat is de verkeerde vraag. De vraag moet zijn: hoe kunnen we het potentieel dat vrouwen hebben inzetten en gebruiken?” Een van de antwoorden is volgens de twee strategisch stemmen tijdens de komende gemeenteraadsverkiezingen. “Kies een vrouw”, stelt Kersten. “En stem dan bij voorkeur op een vrouw die volgens de peilingen net niet in de raad zou komen”, vult Janssen aan, “zodat zij een extra zetje krijgt.”

Het feminisme is zeker nog iets van deze tijd, vinden beiden. Janssen: “Vrouwen als Joke hebben het voorwerk gedaan in de jaren 60 en 70. Daarna kwam een generatie die daar niet meer zoveel zin in had. En nu zijn er de millennials (generatie geboren tussen 1980 en 2000, red.). Zij zien dat het nog steeds nodig is. Kijk naar de Women’s March, protestlopen die in de Verenigde Staten worden gehouden als antwoord op president Trump, die bekend staat om zijn vrouwonvriendelijke en seksistische uitspraken. Je kunt het verschil maken door iets aan te kaarten en op te pakken.” Ook in Horst aan de Maas leeft dit, zeggen de twee. Zo vond vorig jaar, voor de Tweede Kamerverkiezingen, in Horst de actie Hart voor de Vrouw plaats, georganiseerd door vrouwen van diverse partijen en van buiten de politiek. Ook dit jaar vraagt Hart voor de vrouw aandacht voor meer vrouwen in de politiek van Horst aan de Maas met de website www.hartvoordevrouw.eu Janssen: “30 procent van de politici is vrouw, dat geldt ook voor Horst aan de Maas. Dat is niet genoeg om het potentieel uit deze groep te halen.” Internationale vrouwendag laten Joke Kersten en Irene Janssen niet ongemerkt voorbij gaan. “Het is goed dat er aandacht wordt besteed aan vrouwenthema’s,” zegt Kersten. “Er zijn nog steeds vrouwen die in beroerde omstandigheden moeten leven. Denk aan vrouwen in het Midden-Oosten die worden onderdrukt.” Zij gaat op 8 maart naar een bijeenkomst in Venlo, die in het teken staat van vrouwen en onderwijs. Irene Janssen is deze dag in Brussel te vinden, waar ze een presentatie houdt voor honderd politica’s over campagne voeren. In Horst organiseert de PvdA deze dag een Vrouwencafé, vanaf 19.30 uur bij Beej Mooren. “8 maart is een dag met een betekenis en dat is altijd zo geweest”, aldus Kersten.

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie