Helderheid in reageren

17-5-2018 door: Redactie
Hoe werkt de gemeente? Een inwoner belt met een vraag. Deze vraag dient verder in behandeling te worden genomen. En dan? Hoe gaat het proces intern bij de gemeente verder en wat krijgt deze inwoner hiervan mee? Kortom, je hebt er als buitenstaander vaak geen idee van wat de interne gang van zaken is binnen een gemeente. Hoe fijn zou het zijn als we dat inzichtelijk kunnen maken.

Als we tegenwoordig een pakketje via internet bestellen, krijg je netjes een e-mail met de vermelding ‘uw pakket is vandaag ingepakt en is afgegeven bij de pakketdienst’. Daarna volgt een nieuwe mail met de ‘track and trace’-code. Je kunt het pakket hier precies mee volgen. Zo duidelijk als maar wat. Zou dit systeem voor de gemeente ook kunnen werken? Wij krijgen van de gemeente een mail met persoonlijke inloggegevens, desnoods via een DigiD-code. Zo loggen we in op het gemeentelijk systeem en zien we wat onze vraag is en wie deze in behandeling heeft. Ook kunnen we vernemen wanneer we een reactie kunnen verwachten. En kunnen we nog even checken of de vraag correct is gesteld. Blijkt dat er miscommunicatie is, dan kunnen we deze direct bij de bron aanpakken en voorkomen we vrijwel direct onnodige tijd en arbeidskosten. Ook als blijkt dat er meerdere afdelingen bij betrokken zijn, kunnen wij als burger meer begrip krijgen dat de procedure wellicht iets langer duurt. Zou dit systeem ons meer inzicht geven en zou dit kunnen werken binnen onze gemeente? Gewoon. Doen.

Yvonne Douven,
Gemeenteraadslid VVD Horst aan de Maas

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie