'Trots op het resultaat'

1-3-2018 door: Redactie
Het eerste seizoen van SundayFolk loopt op donderdag 8 april ten einde. Organisatoren Pieter Simons en Theo van Gasteren blikken terug op een in hun ogen geslaagd seizoen.
maskTop
'Trots op het resultaat'
maskBottom

Het Folkcafe ‘De Folkhook’ in Sevenum stopte enkele jaren geleden. De folkmuziek is echter niet uit Sevenum verdwenen. In de vorm van SundayFolk vindt er elke maand in de Wingerd een folkoptreden plaats. De folkbands die er optreden zijn zowel bekend als onbekend en uit buiten- en binnenland. Het seizoen werd op 1 oktober geopend met een optreden van Still Looking 4 a Name uit Venlo. Toch is SundayFolk niet hetzelfde als Folkhook, stelt Simons. “Wij hanteren een bredere opzet en bereiken daarmee een groter scala aan genres binnen het hoofdgenre folk.”

“We zijn op het idee van SundayFolk gekomen omdat Pieter me benaderde met de vraag of hij en zijn band Simons misschien in de Wingerd konden optreden”, vertelt Van Gasteren. “Theo en ik hebben allebei een liefde voor folkmuziek”, vult Simons aan. “Dus toen ik Theo vroeg of we mochten optreden, kwam hij met het idee om er een reeks van te maken.” Theo vertelt: “Voor een optreden was niet genoeg publieksanimo. Maar voor een reeks zou er wel genoeg animo kunnen zijn. Zo is het balletje gaan rollen.”

Samen met de derde organisator Charles van Dommelen hebben de heren hun idee gerealiseerd. “We zijn erg trots op het resultaat”, vertelt Simons. “De kwaliteit was goed. De artiesten die kwamen, waren zeer getalenteerd. De sfeer die werd gecreëerd omdat het zo kleinschalig is, was erg prettig.” Van Gasteren vult aan: “De optredens waren erg intiem. Door deze aan de voorkant van het café plaats te laten vinden, werd er een soort huiskamersfeer gecreëerd. Soms zat het publiek bij wijze van spreken met hun knieën tegen de band aan. Dat was erg bijzonder.”

“Terugkijkend op het eerste seizoen van Sundayfolk was het wat optredens betreft een groot succes”, stelt Simons. Van Gasteren vult aan: “Het enthousiasme van de gasten was groot. We hebben erg genoten van de positieve reacties.” Toch hebben de heren ook dingen geleerd van de afgelopen tijd. “Het aantal gasten was per optreden verschillend. We hebben geleerd dat het niet vanzelfsprekend is dat er automatisch veel mensen op deze muziekstijl afkomen. Maar de mensen die komen, die gaan met een positief gevoel weg”, aldus Simons en Van Gasteren.

Voor de toekomst hopen de heren meer bekendheid te krijgen onder de inwoners van Horst aan de Maas. “We willen niet al te gekke of hoge sprongen maken”, vertelt Simons. “We zijn het concept nu voorzichtig aan het opbouwen”, aldus Van Gasteren. “We geven het idee tijd om te groeien en hopen door mond tot mondreclame meer publiek te strikken om eens langs te komen. Met meer publiek kunnen we ook steeds betere en duurdere artiesten boeken.” “Maar dat zijn allemaal plannen voor in de toekomst”, zegt Simons lachend. “Met het optreden van mijn eigen band Simons op 4 maart en natuurlijk het klapstuk op 8 april, ex-Berini ster, Marjolijn Meijers en band, moet eerst het eerste seizoen nog tot een einde komen.”

Tip of mail de redactie Druk dit artikel af
Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie