Taalfouten en je reputatie als afzender

9-11-2017 Advertorial
Schreif je een sollicitatiebrief met taalvouten, dan is de kans een stuk klijner dat je niet wort uitgenodigt. Je haalt met taalfouten niet alleen je eigen tekst, maar ook je reputatie onderuit. Je tekst wordt minder geloofwaardig én jij als afzender daarom ook. Hoe werkt dit en hoe voorkom je taalfouten?

Door: Els Hekkenberg, communicatiestrateeg
Je probeert taalfouten natuurlijk altijd zoveel mogelijk te vermijden, maar soms is dat extra belangrijk: bij het schrijven van een sollicitatiebrief bijvoorbeeld. Of als je een uitnodiging voor je bruiloft stuurt. Of als je 10.000 posters laat drukken om hét evenement van je vereniging te promoten.

Taalfouten maken een tekst minder toegankelijk en onduidelijker. Een rommelige zinsopbouw en taalfouten remmen de lezer namelijk af: het kost diegene meer moeite omdat hij de zin moet herlezen en opnieuw moet interpreteren. Hoe meer moeite het kost om een boodschap te verwerken, hoe minder positief de lezer staat ten opzichte van de boodschap. Als het echt erg wordt, haken ze misschien zelfs af.

Spelfouten hebben niet alleen invloed op hoe de lezer je tekst begrijpt, maar ook op wat ze van je vinden: een lezer koppelt de ondeskundigheid van de boodschap als vanzelf aan de afzender. Vooral in zakelijke context (bijvoorbeeld bij een sollicitatiebrief of een mail naar de Belastingdienst) worden teksten met spelfouten minder goed gewaardeerd en zijn daarom ook niet zo overtuigend.

Uit onderzoek blijkt wel dat mensen die zelf geregeld taalfouten maken, de afzender van een tekst met taalfouten juist sympathieker vinden. Maar dit betekent natuurlijk niet dat je met spelfouten moet gaan strooien. Vergelijk het met muziek: zelfs zonder muzikale aanleg kan iemand het horen als een liedje hapert of vals is. Diegene weet dat er iets mis is, maar weet dan misschien niet precies waar de fout zit. Hetzelfde geldt voor taalfouten: ook voor mensen die niet erg taalgevoelig zijn, is een taalfout storend. Ze kunnen de fout misschien niet direct aanwijzen, maar het werkt wel afleidend. Met fouten in de tekst komt je boodschap minder goed of zelfs helemaal niet over.

Wat kun je doen aan taalfouten? Niet iedereen is even goed in teksten schrijven, maar er is een aantal stappen te noemen die iedereen kan toepassen. Neem je tijd voor het opstellen van belangrijkste teksten: als je haast hebt en snel schrijft, willen er nog wel eens foutjes insluipen. Leg een tekst even weg en lees ‘m een dag later nog eens: met een frisse blik zie je alweer meer foutjes. En weet je dat dt-fouten en stijlfiguren niet je sterkste punt zijn? Dan kun je belangrijke teksten altijd laten nalezen door iemand anders.

Meer lezen over diverse communicatieonderwerpen? Kijk op blog.kempencommunicatie.nl

Disclaimer | Copyright© 2017 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie