'Muziek is universeel'

1-9-2016 door: Redactie
Muziek maken verbindt. Het prikkelt de creativiteit én het zou kinderen slimmer maken. Daarom mag muziekonderwijs best een meer prominente rol innemen. Dat vinden althans Marly Fleuren, directrice van basisschool Onder de Linde uit Hegelsom, en muzikant Joep van Wegberg.
maskTop
'Muziek is universeel'
maskBottom

“Muziek helpt bij het leren”, stelt Marly Fleuren. “Het onthouden van de hoofdsteden van Nederland gaat bijvoorbeeld veel makkelijker wanneer je er een liedje van maakt. Als je iets op melodie zet, kun je het beter onthouden.” De leerlingen van basisschool Onder de Linde krijgen vanaf groep 4 wekelijks muziekles. Deze wordt afwisselend gegeven door een muziekdocent van Kunstencentrum Jerusalem en door de eigen leerkracht. Daarnaast heeft de school een samenwerking met muziekvereniging­ St. Hubertus uit Hegelsom. Leden daarvan verzorgen regelmatig gastlessen op de school.

Als het aan Marly ligt, zou muziek een nog prominentere rol mogen spelen in het onderwijs. “Muziek op school staat in de kinderschoenen, dit heeft nog geen prioriteit. Het zou fijn zijn wanneer we daar meer mee kunnen doen.” De Amerikaanse psycholoog Howard Gardner bedacht in de jaren 80 de theorie van de meervoudige intelligentie. Volgens hem kun je op diverse manieren ‘slim’ zijn. Dus bijvoorbeeld taalslim en rekenslim, maar ook muziekslim. “Deze manier van denken wordt de laatste jaren meer toegepast in het onderwijs. Er is wel een kanteling merkbaar in het les­geven, het is niet alleen maar meer leren volgens het boekje. We maken in de lessen bijvoorbeeld vaker gebruik van Youtube, zoals de filmpjes van ‘Just Dance’. Dan mogen de leerlingen vijf minuten dansen in de klassen en daarna weer aan het werk. We merken dat de kinderen dat nodig hebben. Zelf zit je ook niet graag de hele dag op je stoel achter de computer.”

Wie zichzelf wel een muziekambassadeur durft te noemen, is Horstenaar Joep van Wegberg, freelance muziekdocent. Hij geeft op diverse scholen in de regio muziekles en is daarnaast ook muzikant en zanger. Hij beaamt de woorden van Marly Fleuren. “Met muziek leer je beter. Het zou mooi zijn als er in het onderwijs meer aandacht is voor creatieve activiteiten. Wanneer ik zelf op eens school voor de klas sta, geef ik geen les, maar maak samen met de kinderen de les. Ik zie het als samen spelen. Ik geef elk kind een taak: de een krijgt een instrument, de ander gaat zingen en weer een ander, die niets met muziek heeft, laat ik de muziekinstallatie opbouwen. Zo kan ieder op zijn eigen manier creatief zijn.” Marly: “Want niet elk kind is muziekslim en dat hoeft ook niet. Je kijkt naar wat elk kind op zijn eigen manier kan.”

“Muziek is iets universeels”, gaat Joep verder. “Jezelf openhartig openstellen kan met muziek.” “En muziek verbindt”, vult Marly aan. “Wanneer we een voorstelling op school geven, merk je hoe trots kinderen zijn als ze zien wat je bereikt door samen te werken. Dat motiveert om er meer mee te doen. Muziek biedt kinderen de gelegenheid om samen iets te doen.” Joep van Wegberg, stellig: “Iedereen heeft muziek nodig.”

Disclaimer | Copyright© 2017 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie