Nieuw zwembad wordt burgers opgedrongen

25-1-2018 door: Redactie
Nieuw besluit voor de raad. Nieuwe bewerkte beter passende gegevens. Een nieuw zwembad dat bijna niemand wil, onnodig is. Voor een enkele wedstrijdzwemmer misschien, maar verder?

Hoe dwing je een bad af dat niemand wil? Vergelijk een compleet omgebouwd oud bad met een nieuw. Bekende bedrijfstruc. Je komt altijd uit op nieuw. Pech: exploitatietekort van het nieuwe bad valt ver buiten de raadskaders. Kaders aanpassen? Je kunt ook masseren door bijvoorbeeld heel ruim te indexeren. Nog wat overdreven onderhoud en het oude bad groeit in kosten naar het nieuwe. Wethouder Op de Laak: een nieuw bad mag toch wel een tonnetje duurder dan het oude? Maar een jaarsalaris. Vervolgens haal je wat angels uit het voorstel. De sporthal kan wel een poosje blijven staan. Nog onvoldoende. Financier alle andere noodzakelijke investeringen en kosten buiten dit project om. Overdrijf de inkomsten tot meer dan door marktdeskundigen en college voor mogelijk werd gehouden. Maar, wat in het nieuwe bad kan, kan met meer uren ook in De Berkel (schoolzwemmen bijvoorbeeld). Om inkomsten en risico’s te verbergen houd je die overzichten, onder behoud van een grote landelijke exploitant (?) geheim. Dus mag of kan ik er u niets over vertellen. Zeg om de paar zinnen dat de Berkel heel behoorlijk is, maar toch een oud bad blijft. Kies voor een nieuw zwembad, vergeet alle bijkomende kosten en besluit later over wat en hoe te financieren. Hoe herkenbaar onzorgvuldig.

Een uitgekleed zwembad beter dan een knus De Berkel met alle mogelijkheden? Zwaar overdreven (overal is wel wat te verzinnen) aanpassingskosten. Zo doe je dat dus in Horst aan de Maas, je praat omhoog en heen en weer en naar beneden, al naar believen. Onderhoud omhoog van het oude bad inkomsten omhoog van het nieuwe. Maar een zelfsturend team in De Berkel kan ook 75.000 euro overhead besparen. Zo bekeken kost het nieuwe zwembad straks 300.000 euro meer dan het oude. En het risico? Een landelijke ondernemer richt lokaal een bv op. Om risico te beperken. Dat risico wentelen we dan af op de burger.

Het voelt alsof je een goede auto die nog jaren mee kan weggooit. Omdat, ja waarom eigenlijk? Omdat het van onderop komt? Waar van onderen?

Andries Brantsma

Reysenbeckstraat, Hegelsom

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie