‘Ik wil de lat voor mezelf hoog leggen’

4-11-2015 door: Redactie
Crist Coppens uit Horst is één van de drie genomineerden voor de Ondernemersprijs Horst aan de Maas 2015. Behalve eigenaar van Keurslagerij Coppens, is hij onder andere ook zanger en bestuurslid in het centrummanagement van Horst. Daarnaast zet hij zich veel in voor de gemeenschap en staat voor hem het belang van het centrum voorop.
maskTop
‘Ik wil de lat voor mezelf hoog leggen’
maskBottom

Crist Coppens werd geboren in Veldhoven. Hij komt niet uit een slagersfamilie, maar wist al vrij vroeg dat hij ‘later’ slager wilde worden. Op zijn veertiende kwam er een slager bij hen thuis een varken slachten. Hij vond het geweldig om te zien en vanaf toen wist hij het zeker. Al op zijn vijftiende ging hij in de avonduren bij de boeren slachten en hij volgde een slagersopleiding. “Na zes jaar studie ging ik bij een slager werken en af en toe mocht ik de bedrijfsleider in een van de winkels een paar dagen vervangen. Toen er een plekje vrij kwam, heb ik dit overgenomen. Na een paar jaar had ik dit wel gezien en wilde ik graag voor mezelf beginnen”, vertelt Crist.

In zijn contract was een concurrentiebeding opgenomen, wat inhield dat hij geen eigen slagerij mocht beginnen binnen een straal van twintig kilometer. “Ik heb toen verschillende winkels bezocht ter overname. Uiteindelijk heb ik op 1 september 1990 Slagerij Soberjé aan het Wilhelminaplein in Horst overgenomen. De eerste anderhalf jaar hield de winkel dezelfde naam. Hierna ben ik gaan verbouwen en in januari 1992 ben ik Keurslager geworden.” Crist zag in een keurslagerij wel een uitdaging: “Ik wilde de lat voor mezelf hoog leggen, omdat je aan bepaalde kwaliteitseisen moet voldoen. Daarnaast heeft het nog enkele voordelen. Het logo heeft een landelijke bekendheid, zodat ook toeristen de slagerij herkennen. Daarnaast kom je ook in een werkgroep met andere keurslagers, waar je ideeën met elkaar kunt delen.”

Een van de grootste verschillen tussen het zijn van werknemer en ondernemer is volgens hem de creativiteit. “Als ondernemer moet je creatief zijn en je horizon verbreden. Dit laatste leer ik onder andere in de werkgroep van keurslagers. Je moet zoeken naar de laatste trends en vernieuwingen. Niet alleen ik ben hiernaar op zoek, ook mijn medewerkers dragen een steentje bij. Uit brainstormsessies zijn veel succesvolle concepten naar voren gekomen, zoals barbecuehorst.nl en de levering aan andere winkels en ondernemers binnen en buiten Horst.”
Daarnaast is Crist ook veel bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen, onder andere als zanger. Hij treedt vaak op voor ouderen of voor mensen met een beperking. “Het is voor mij niet belangrijk of dit bijdraagt aan mijn succes als slager. Ik wil vooral mensen een plezierige avond bezorgen en zodoende oudere mensen, die in het verleden klanten in mijn slagerij zijn geweest, iets teruggeven. Ik leer mijn klantenkring ook graag kennen. Klanten die het nodig hebben, steek ik een hart onder de riem.”

Toen Crist benaderd werd door de organisatie van de ondernemersprijs had hij een paar dagen bedenktijd nodig voordat hij instemde. “Ik vind dat ik al genoeg in de belangstelling sta, maar aan de andere kant is dit een enorme beloning en waardering voor mijzelf én de slagerij. Het is dan ook erg tof dat een groep onafhankelijke mensen mij uiteindelijk genomineerd heeft op basis van mijn ondernemerschap. Niet alleen voor mij als ondernemer is dit positief, maar ook voor het centrum van Horst.”

Disclaimer | Copyright© 2017 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie