'Bewegen is leuk en gezellig'

26-4-2018 door: Redactie
Mensen kennis laten maken met sport en bewegen op een leuke en interactieve manier. Dat is het doel van het Fit en Fun Festival dat op dinsdag 24 april plaatsvond op sportpark Wittenhorst in Horst. Het festival maakte onderdeel uit van de sportweek in Horst aan de Maas die op woensdag 18 april van start ging.
fotoMasker
Vorige foto
Vorige foto

Tijdens de sportweek, die loopt van woensdag 18 tot en met dinsdag 1 mei, zijn er diverse activiteiten voor jong en oud. Zo waren er de traditio­nele Koningspelen voor de basisschoolkinderen op vrijdag 19 april, doen bewoners van Hof te Berkel in Horst donderdag 26 april mee aan Rundje um ut Hufke en is op zaterdag 28 april het hardloopevenement Rundje um ut Hundje in Horst.

Op het veld van voetbalvereniging RKsv Wittenhorst laten deze middag 55-plussers zich informeren over gezondheid en bewegen. Het blijft echter niet alleen bij informatie verzamelen. De bezoekers moeten ook zelf aan de slag. Er zijn onder andere demonstraties jeu de boules, er is een levend schaakspel en voor wie even tot rust wil komen is er een tent voor mindfulness-oefeningen.

“Er zijn zo’n 160 bezoekers geweest”, vertelt beweegcoach Roel Krauth van gemeente Horst aan de Maas. “We hadden op meer mensen gehoopt, maar zijn waarschijnlijk wat te laat geweest met de aankondiging. Dat is een aandachtspunt voor volgend jaar.” Waar een volgende keer ook naar gekeken wordt is de dag van het evenement. “We hebben veel vragen gekregen waarom we de activiteit niet op een zaterdag hebben gepland, omdat veel 55-plussers door de week ook nog werken. Dus wellicht dat we het een volgende keer in het weekend plannen.”

Waar veel mensen op afkomen, is de fittest die een plaatselijke sportschool aanbiedt. “Die was zo volgeboekt”, weet Krauth. “Daarom bieden we hem nog een keer aan tijdens een braderie die op zondag 24 juni in Horst wordt gehouden.” De deelnemers aan het Fit en Fun Festival krijgen bij binnenkomst een stempelkaart mee. Die voert hen eerst langs een ‘beleefstraat’, waar onder meer een fysiopraktijk en yogacentrum uitleg geven. Het is vooral een interactief evenement, zegt Krauth. “In plaats van dat we puur informatie aandragen, willen we de mensen zelf laten ontdekken. Dus ondergaan ze een spierspanningtest en leren ze in een andere stand hoeveel suikerklontjes er bijvoorbeeld in een blik soep of fles cola zitten.” Na de informatiemarkt kunnen de deelnemers aansluiten bij diverse sportdemonstraties.

Met het festival hoopt de organisatie de drempel naar bewegen te verkleinen. “Voor veel mensen staat het beoefenen van een sport gelijk aan moeten presteren, we willen juist laten zien dat bewegen leuk en gezellig is.”

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie