'Een VVV-kantoor is een begrip'

29-3-2018 door: Redactie
Gemeente Horst aan de Maas wil het VVV-kantoor in Horst sluiten. In plaats daarvan komt een mobiel promotieteam. Ruim 60 procent van de inwoners van Horst aan de Maas vindt dit geen goed idee. Volgens hen is een VVV-kantoor een ‘een essentiële toevoeging voor een gemeente’. Dat blijkt uit onderzoek van TipHorstaandeMaas.nl

Geen VVV-kantoor meer in Horst? Niet als het aan 66 procent van de inwoners van Horst aan de Maas ligt. Zij zien het idee van de gemeente om het fysieke kantoor te sluiten en in plaats daarvan een mobiel team op te zetten, absoluut niet zitten. “Het eerste wat ik doe in een andere stad, is het VVV-kantoor zoeken”, zegt iemand. “Ik vind het, als ik in een andere plaats ben, juist fijn om ergens binnen te kunnen lopen en gewoon vragen te kunnen stellen en informatie te krijgen. Een mobiel team lijkt me alleen gunstig voor recreatieparken of campings of zo, maar niet voor de dagjesmens zoals ik”, meent een ander. De gemeente geeft aan dat veel informatie tegenwoordig online op te zoeken is. De vraag is of iedereen die ook weet te vinden. “Er zijn nu juist ouderen die Horst en omstreken bezoeken die nog lang niet allemaal via internet informatie opzoeken. Zij zijn juist van persoonlijk contact”, denkt deze persoon. “Over 10 of 15 jaar is het waarschijnlijk wel een optie.” Een ander voegt toe: “De gemeente krijgt tonnen aan toeristenbelasting binnen en wil verder geen service verlenen. Bovendien draait het VVV-kantoor op vrijwilligers en hoeft de gemeente alleen het pand te huren.”

Met in het achterhoofd de jaren 80 slogan ‘Veronica komt naar je toe deze zomer’, wil de gemeente gebruik gaan maken van mobiele promoteams en ambassadeurs. Zo’n team zou dan het beste kunnen bestaan uit vrijwilligers, vindt het merendeel. Daar bekende Horstenaren voor inschakelen, is niet echt een goed idee. “Daar hebben toeristen niets mee”, vindt iemand. “Het kan me niet schelen hoe je ze noemt, als die iemand maar uit zich zelf iets leuks over de omgeving weet en er wat over kan vertellen”, zegt een ander. Anderen zien zo’n mobiel team überhaupt niet zitten. “Ik ben niet zo overtuigd van het nut van een promotieteam. Dat doet toch gewoon hetzelfde als de VVV?”, vraagt iemand zich af.

TipHorstaandeMaas is een samenwerkings­verband tussen HALLO Horst aan de Maas en TopOnderzoek. Voor meer resultaten of aanmelden voor de volgende enquête, kijk op www.tiphorstaandemaas.nl

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie