'Buurtsupermarkt verhoogt ­leefbaarheid in dorp'

14-6-2018 door: Redactie
Buurtsuper Melderslo vierde vrijdag 8 juni het twaalfjarig bestaan. Hoe krijg je het voor elkaar om anno 2018 nog een buurtsuper staande te houden? “Persoonlijke aandacht is hierin heel belangrijk”, vertelt John Janssen, eigenaar en oprichter van de buurtsuper in Melderslo.

John Janssen heeft jaren ervaring opgedaan door zelf in verschillende buurtsupermarkten te werken. Toen hij de kans kreeg om zelf een winkel op te zetten, greep hij die. Dat was toevallig in Melderslo, waar hij de uitdaging zag om iets vanaf nul te beginnen. “Ik kom zelf oorspronkelijk uit Baarlo, maar ik heb nu een sterke band met Melderslo opgebouwd. Ik heb me zoveel mogelijk in de gemeenschap gemengd door evenementen en verenigingen te sponsoren.” Het begin was niet makkelijk voor Janssen. “Ik ben begonnen ten tijde van de crisis waarbij mensen nog meer op de prijs zaten. Daarnaast was het in het begin ook gewoon flink aanpoten om er überhaupt omzet uit te halen. Ik heb er heel veel tijd en heel veel geld in moeten investeren om het van de grond te krijgen.” Gemotiveerd bleef hij door de reacties die hij terug kreeg van klanten, die er vooral over te spreken waren dat er eindelijk een supermarkt in Melderslo te vinden was. “Een reactie die ik onlangs nog ontving is dat het de leefbaarheid in het dorp aanzienlijk verhoogd heeft, en daar doe ik het voor. Om iets voor mensen te kunnen betekenen. Ik heb dan ook niet de ambitie om veel groter te worden dan dit.”

Veel meer dan supermarkt

Tegenwoordig is de buurtsuper veel meer dan een supermarkt. Het is een plaats waar de gemeenschap bij elkaar komt. Ook is het nu een pakketpunt en bij het verdwijnen van een pinautomaat in Melderslo, komen mensen er ook om geld bij te pinnen. “We zijn de bakker, de slager, drogist, PostNL-afhaalpunt, noem het maar op, allemaal onder één dak. Dat zorgt ook voor een bindende factor in Melderslo: mensen weten waar ze moeten zijn en hoeven daar niet ver voor te reizen. Daarnaast komen mensen ook vaak genoeg langs voor gewoon een praatje.” De korte communicatielijnen met zijn leveranciers noemt hij ook een voordeel ten opzichte van de grote supermarkten. “Alles wat ik verkoop komt uit de regio: het vlees, de groenten, het fruit, het brood, enzovoort. Ik heb korte lijntjes met de leveranciers, dus als iemand in de ochtend aankomt met de vraag voor vijftig doosjes aardbeien, dan hoef ik maar een telefoontje te plegen naar mijn leverancier en dan staan die hier ook in de middag. “

In America werd vorig jaar september een Dagwinkel geopend, nadat een half jaar daarvoor de buurtwinkel moest sluiten. De winkel staat er nu negen maanden en is net als de Buurtsuper een plek met alles onder één dak, zo stelt bedrijfsleider Jan Hellings. “Wat wij zien is dat een buurtwinkel een dorp levendig houdt”, vertelt Hellings. “Het is meer dan een plek voor de boodschappen; het is bijna een sociale ontmoetingsplek waar een dorp samen komt. We hebben zodoende zelfs een koffiecorner ingericht waar mensen kunnen gaan zitten om te kletsen.” Ook in America wordt zo veel mogelijk vers en van plaatselijke leveranciers verkocht. “Dat schept toch een band met de regio, waardoor we toch ook een verlengstuk zijn van de plaatselijke boeren.” Het lastigste aan het beginnen van een buurtwinkel is het binden van klanten aan de winkel en ze zodoende ook binnen het dorp te houden. “In een klein dorp is het nu eenmaal zo dat als er iets fout gaat, dat dan ook het hele dorp dat meteen weet. Anderzijds werkt dat ook zo als iets goed gaat. Zodoende doe je dan toch je uiterste best voor een klant, ook al kan dit soms wat langer duren.”

Daar staat tegenover dat de producten iets meer kosten dan in een reguliere supermarkt. Daar is zowel Janssen als Hellings eerlijk in. Janssen: “We werken met een klein team van drie parttimers en drie zaterdagkrachten en zelf moet ik ook flink aanpoten om het draaiende te houden. 60 tot 70 uur per week aan werk stelt niks voor. Maar bovenal doen wij dit als een team; zonder mijn team ben ik niks.” Hellings: “De verhoudingen waarmee alles ingekocht wordt liggen anders, waardoor de prijzen per stuk hoger uitvallen.” Met de toekomst is Janssen nog niet zo zeer bezig. Vooral in online bestellingen heeft hij een hard hoofd. “Ik ben er van overtuigd dat mensen verse producten eerst willen zien, ruiken en voelen. Mensen kunnen wel telefonisch bij mij bestellen en het eventueel laten bezorgen, maar dat zijn dan voornamelijk mensen die wat slechter ter been zijn of als het weer wat minder is.”

Tip of mail de redactie Druk dit artikel af
Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie