Ouderen steeds vaker opgelicht door nep-bankmedewerkers

De politie in gemeenten Horst aan de Maas en Peel en Maas maakt zich zorgen. In de afgelopen maand zijn er binnen deze twee gemeenten al zeker tien, waarvan drie in de afgelopen week, meldingen binnen gekomen van oplichting of poging tot oplichting. Het gaat hier om nep-bankmedewerkers die ouderen proberen op te lichten.

Niet alleen in de gemeenten Horst aan de Maas en Peel en Maas komt 'spoofing' voor. 'Spoofing' is een vorm van fraude waarbij oplichters bellen vanaf een bestaand telefoonnummer, bijvoorbeeld van een bank. Ze doen zich voor als medewerker om op deze manier mensen geld afhandig te maken. Via de telefoon worden persoonlijke gegevens gevraagd en vervolgens komt er iemand langs om de bankpas op te halen. Een woordvoerder van de politie geeft aan dat deze trend in heel Limburg voorkomt. "We zien dat het vooral in Noord-Limburg de kop opsteekt", zegt ze. "In Weert is er bijvoorbeeld de afgelopen weken twee keer per dag een melding binnengekomen." Ook in Horst aan de Maas en Peel en Maas neemt het aantal aangiftes toe. "De oplichters weten via de telefoongesprekken het vertrouwen te winnen van de ouderen", legt de woordvoerder uit. "Er wordt op ze ingepraat en er wordt zo'n mate van vertrouwen gecreëerd, dat ouderen hun adres geven en vervolgens hun bankpasje met pincode zo meegeven aan de fraudeurs. Je moet je voorstellen dat deze mensen erg overweldigd zijn door zo'n gesprek. Allereerst wordt hen gezegd dat ze niet moeten ophangen, omdat dan zogenaamd hun bankaccount geblokkeerd wordt en er dan geen toegang meer is. Op deze manier kunnen deze mensen niet even hun kinderen of buren vragen of dit wel helemaal klopt. Vaak hebben zij hun hele leven gespaard en zijn ze bang dit geld kwijt te raken, waardoor ze makkelijker te beïnvloeden zijn."

Naast de bankpasjes worden er ook sierraden en telefoons meegenomen door de oplichters. "Zij vertellen dan, wanneer ze aan de deur komen om de bankpas op te halen, dat ouderen ook beter hun sierraden mee kunnen geven. Ze benoemen dan dat er een inbraakgolf plaatsvindt in de omgeving en dat de sierraden bij de bank in de kluis kunnen. Mensen trappen hier ook echt in, omdat ze 'flabbergasted' zijn. Deze oplichters hebben veel informatie vergaard over de ouderen en spelen in op hun gemoed en vertrouwen, hierdoor denken de ouderen dat dit verhaal klopt." Hier stopt het niet, zelfs de telefoon van de ouderen is niet veilig. "Er zijn voorvallen bekend waar er wordt gezegd dat de telefoon ook meegegeven moet worden, omdat de bankierapp hersteld moet worden", geeft de woordvoerder aan.

Voornamelijk oudere slachtoffers
De mensen die ten prooi vallen aan 'spoofing' zijn voornamelijk ouderen. "Dit kan liggen aan het feit dat ouderen minder vaak social media gebruiken of überhaupt geen internet hebben. Deze mensen kunnen niet internetbankieren, dus het is niet mogelijk voor ze om online op hun rekening te kijken."
De woordvoerder geeft aan dat het van groot belang is dat er meer bekendheid komt over dit verschijnsel. "Op deze manier krijgen mensen hoogte van deze vorm van oplichting en kan 'spoofing' worden tegengegaan", legt zij uit. "Ook is het van belang dat kinderen en kleinkinderen hun (groot)ouders erop wijzen dat een bank nooit belt, geen pasjes op komt halen en dat er nooit iemand van de bank aan de deur komt. Deze drie hoofdzaken moeten onthouden worden." Ze geeft aan dat het belangrijk is om in gesprek te blijven over dit onderwerp. "Bespreek dit onderwerp met ouderen binnen onze samenleving. Juist deze zijn een gewild doelwit van deze oplichters. Let een beetje op jezelf en elkaar."

Wat kunt u doen?
U kunt gebeld worden door een nummer dat hetzelfde is als dat van uw bank. Via een omweg kunnen oplichters het nummer gebruiken. Maar als u wordt gebeld, weet dan dat de bank nooit om persoonlijke gegevens zal vragen. U kunt een aantal dingen doen als iemand belt. Geef nooit uw pincode, wachtwoord of andere persoonlijke gegevens. Noteer het nummer waardoor u gebeld bent en geef dit door aan de politie of www.fraudehelpdesk.nl Zoek contact met de lokale vestiging van uw bank via de officiële contactgegevens.
Uw bank zal nooit uw pas komen ophalen. Als het nodig is, blokkeert de bank uw pas op afstand en krijgt u een nieuwe pas. Geef dan ook nooit uw persoonlijke bankpas aan iemand anders. Staat er iemand aan de deur om deze op te halen? Bel dan direct 112.
Bent u ook slachtoffer geworden van soortgelijke oplichting? Doe dan aangifte. U kunt contact opnemen via 0900 88 44 voor een afspraak.