Politie waarschuwt voor bankpasfraude

Oplichters die op een slinkse manier proberen geld van je bankrekening af te halen: het komt steeds vaker voor. In het werkgebied van politie Horst/Peel en Maas zijn sinds januari al tientallen aangiftes gedaan van deze zogenoemde bankpasfraude. Wijkagent Jennifer van der Stoep geeft tekst en uitleg.

Iemand die zich voordoet als medewerker van de bank belt op en vraagt of hij langs mag komen om wat bankzaken te regelen. Eenmaal in huis probeert hij bankpas en pincode te ontfutselen. Niet veel later komt de eigenaar er dan achter dat van zijn bankrekening bedragen zijn verdwenen. Deze en andere vormen van bankpasfraude komen steeds vaker voor, weet wijkagent Jennifer van der Stoep. Oplichters gaan vaak gehaaid te werk. “Het lijkt alsof je daadwerkelijk iemand van de bank aan de lijn hebt", vertelt ze. “Ze bellen met een smoes zodat ze bij je aan huis kunnen komen om je zogenaamd te helpen. Een bank zal echter nooit om je pincode vragen en komt ook niet zomaar bij je thuis langs.” Ook WhatsApp-fraude en oplichting via websites als Markplaats komen steeds meer voor. “Dan wordt via WhatsApp een berichtje verstuurd, zogenaamd afkomstig van een bekende die zegt dat hij een nieuw nummer heeft, waarin dringend om geld wordt gevraagd. Belangrijk is om in dat geval degene te bellen of proberen fysiek te spreken om erachter te komen of het verhaal wel klopt. Verkopers op Marktplaats vragen je om via Tikkie of een ander betaalsysteem 1 cent over te maken met als reden dat ze willen checken of het wel werkt. Je komt dan echter op een neppe website terecht waardoor je betaalgegevens in foute handen vallen. Oplichters worden steeds creatiever", beaamt de wijkagent.

Tips
Wie denkt dat alleen senioren in deze trucs trappen, heeft het mis. Van der Stoep: “Bij het geval dat de bank belt om aan huis te komen, zien we wel vaker dat senioren slachtoffer worden. Maar eigenlijk komt het bij alle leeftijden voor.” Ze heeft ook tips om te voorkomen dat iemand slachtoffer wordt van bankpasfraude. “Als iemand zich voordoet als bankmedewerker, bel dan altijd de bank op het officiële nummer op om dit te verifiëren. Houd privégegevens ook echt privé, deel niet alles op sociale media en ben kritisch op het invullen van online formulieren. Zorg ook dat je basisbeveiliging op orde is. Gebruik sterke wachtwoorden en een goede virusbeveiliging. Betaal ook niet zomaar als daarom wordt gevraagd, zonder die persoon eerst gesproken te hebben. En als laatste: een bank vraagt nooit om je pincode en inloggegevens.”

Tekst: Marieke Vullings