'De 'stoere' jongens wilden ineens allemaal mijn werkstuk aanraken'

Cosplay, het is niet het eerste onderwerp waar je aan denkt als je aan je profielwerkstuk begint. Isabel Sonneveld (17) uit Broekhuizenvorst greep haar kans om voor school een onderzoek naar haar hobby te doen.

Naaien, tekenen, filmpjes maken en knutselen: een samenvatting van de hobby's van Isabel. Het liefst is ze de hele dag in de weer: "lekker creatief doen en mijn fantasie de vrije loop laten". Tijdens de vakkeuze voor haar profielwerkstuk op het Dendron College was er geen twijfel mogelijk dat ze tekenen zou kiezen. "Als ik een ander vak had gekozen, dan was mijn tekendocent zeker teleurgesteld geweest", zegt Isabel lachend. "Ik wilde graag iets met cosplay doen en besloot daarom een 'original character' te maken."

Karakter maken
Een original character is een personage dat de auteur, Isabel dus, zelf verzint. Dit kan een personage zijn gebaseerd op een echt, levend persoon of een totaal verzonnen iemand. Isabel besloot om een personage uit het niets te verzinnen. "Dat betekent niet alleen hoe diegene eruit komt te zien, maar ook hoe hij of zij zich voelt en wat zijn of haar karaktereigenschappen zijn. Er komt meer bij kijken dan je denkt."

Charactersheet
Voor het profielwerkstuk ging Isabel dus onderzoek doen naar deze persoon. "Om iemand te creëren heb ik gewerkt met een charactersheet. Dit is een soort schema waarin ik onder andere allerlei karaktereigenschappen doe, het uiterlijk beschrijf en de gevoelens beschrijf." Bij een personage hoort ook een achtergrondverhaal. Waar is deze persoon opgegroeid en wat heeft zij of hij meegemaakt?

Linkerarm verloren
Isabel besloot haar personage Kalon te noemen. "Kalon woont in een klein dorpje genaamd Alizeh, het is een steampunk (retrofuturistisch, red.) dorpje in de Victoriaanse tijd. Toen ze 11 jaar oud was heeft ze een ongeluk gehad in haar vaders werkplaats waar ze hem altijd hielp met dingen te repareren voor mensen in het dorp. Door dit ongeluk verloor ze haar linkerarm. Nadat ze weer beter was geworden bleef ze hoop hebben dat ze ooit weer twee armen zou hebben. Op haar 12e verjaardag kreeg ze van haar vader een blauwdruk voor een mechanische arm met als voorwaarde dat ze het samen zouden gaan maken. Het lukte om de mechanische arm te maken en besloot daarna een tijdmachine te bouwen. Uiteindelijk kwam ze 100 jaar in de toekomst terecht en daar vond ze haar nieuwe leven."

'Iedereen was enthousiast'
Uiteindelijk bouwde Isabel deze mechanische arm zelf en liet ze deze tijdens de presentatie van haar profielwerkstuk ook zien. Alle leerlingen die een profielwerkstuk hadden gemaakt presenteerden hun onderwerp tijdens een 'ouderavond' aan het publiek. "Iedereen was enthousiast toen ze de arm zagen", vertelt Isabel. "In het begin werd door leerlingen lacherig gedaan over mijn idee, maar nu wilden de 'stoere' jongens ineens allemaal mijn werkstuk aanraken en waren ze supergeïnteresseerd. Dat doet je wel goed."

Wending
Uiteindelijk kreeg Isabel een 8 voor haar profielwerkstuk. "Mijn docent vond het fantastisch. Het is ook een keer wat anders." Met het maken van een profielwerkstuk gaat de leerling vaak in op een onderwerp dat hij of zij interessant vindt of later in verder wil. Welke opleiding Isabel gaat volgen na het behalen van haar havo-diploma? "Food Innovation", zegt ze lachend. "Die had je niet verwacht, hè? Helaas is het lastig om in de kunstwereld te komen en Food and Innovation vind ik ook hartstikke tof. Cosplay en creatief doen blijft natuurlijk wel mijn hobby."
Isabel is te vinden op Instagram: meraki.fantasy

Tekst: Niels van Rens
Beeld: Davy Leysen