Einde rommelige reclame in centrum Horst in zicht

Het centrummanagement van Horst gaat samen met de ondernemers de vele uitingen aan reclame in het centrum van Horst aanpakken. Het blijkt dat de reclameborden op straat, naast een rommelige indruk, zorgen voor onwenselijke situaties tussen voetgangers en fietsers. Ook hinderen ze mensen met een beperking. Dat blijkt uit de centrumvisie die in opdracht van de gemeenteraad is vernieuwd.

“In overleg met de ondernemers willen we meer eenheid creëren in het centrum, zodat het minder rommelig wordt”, aldus centrummanager Anita Rongen. “Samen met hen willen we iets leuks ontwerpen, dat ook wat aan het totaalplaatje toevoegt. Ik zeg bewust in overleg, want we willen dit natuurlijk niemand zomaar opdringen,” geeft Anita aan. Voor de ondernemers blijft het mogelijk om zich op hun eigen manier te profileren door de keuze uit reclame-uitingen aan de gevel, voor de gevel of tegen de gevel.
Tegelijkertijd wordt er hiermee ook wat gedaan aan het chaotische fiets- en wandelverkeer. “In een enquête vroegen we inwoners van Horst naar wat ze het grootste minpunt aan het centrum van Horst vonden. De meesten antwoordden daarop dat ze onverwachts omver gefietst konden worden. Daartegenover bleek dat mensen het als een groot pluspunt zagen dat er gefietst kan worden in het centrum.” Inwoners worden nu door de vele reclameborden gedwongen op de weg te lopen, maar lopen dan de fietsers in de weg. Door meer eenheid te creëren in de reclame-uitingen hoopt het centrummanagement dat dit probleem ook wordt opgelost. Het is nog niet bekend wanneer de overgang plaats zal vinden. “Zodra we een plan hebben waar het merendeel achter staat, gaan we aan de slag, “ aldus Anita.