Hof te Berkel maakt een schoon schip

Woonwijk Hof te Berkel in Horst kwam vorig jaar slecht in het nieuws vanwege een aantal gebreken op het gebied van hygiëne. Twaalf van de zestien punten van infectiepreventie en het antibioticabeleid waren ondermaats. Werk aan de winkel dus. Nu, ongeveer een jaar later, kijkt het team van Hof te Berkel terug op het afgelopen jaar waar er gewerkt werd aan de tekortkomingen.

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ontdekte vorig jaar in april bij een aangekondigde controle dat er op een aantal onderdelen op het gebied van hygiëne, de bewoners van Hof te Berkel het risico liepen op infecties. Zo konden verzorgers en bewoners niet voldoende hun handen desinfecteren, lagen sommige steriele spullen niet op de goede plekken gesorteerd en droegen werknemers heuptasjes die niet op locatie werden gewassen. Volgens Ninian Gerritzen, teammanager Dementie Horst, Maasbree en Venray, was dat goed om te horen. “Door de resultaten van zo’n inspectie ga je ineens veel kritischer kijken naar zaken. Voor ons dus een goed leerproces waardoor we er alleen maar op vooruit zijn gegaan.”
Nadat het rapport was uitgebracht, is Gerritzen met een aantal collega’s gaan sparren. “We hebben een plan van aanpak geschreven hoe het nu verder moet. Alles moest kritischer bekeken worden. Bij ons zat het probleem dat we er vanuit gingen dat de eindcontrole goed werd uitgevoerd. Zie het als een cyclus die iedere dag herhaald moet worden. Die laatste controletaak ontbrak soms. Dat is niet goed. We hebben tijdens het maken van het plan van aanpak dit punt meteen doorgevoerd in het systeem van onze collega’s.” Op het punt ‘handen wassen’, wat ondermaats was volgens het rapport, heeft Hof te Berkel, volgens Gerritzen, goede stappen gemaakt. Voorheen stonden er handpompjes en lagen er gastendoekjes, nu hangen er zeepdispensers en papieren handdoekdispensers op iedere slaapkamer.
Er zijn volgens Hof te Berkel een hoop veranderingen doorgevoerd na het rapport. Alleen zaten ze wel met een moeilijke kwestie. “We werken veel met mensen met dementie”, zegt Gerritzen. “Het is dan gevaarlijk om dingen opeens te veranderen. In onze woningen bootsen we de thuissituatie zo goed mogelijk na, zodat alles herkenbaar blijft. Daarom was het wel een stap om bijvoorbeeld een pompje te vervangen met een dispenser aan de muur. Uiteindelijk heeft dit wel goed gewerkt.” Onlangs ontving Hof te Berkel goed nieuws vanuit de IGJ. “We hebben onze verbeterpunten en plan van aanpak doorgestuurd. We kregen per brief complimenten van de IGJ. Daar zijn we ontzettend trots op. We hebben in nog geen jaar tijd heel veel veranderd.” Cristel Grassens, kwaliteitsverpleegkundige Hof te Berkel, voegt eraan toe: “En dat moest allemaal gedaan worden naast onze dagelijkse zorg voor cliënten en werkzaamheden. Het was dus extra werk dat erbij kwam.”
Uit het onderzoek kwam ook dat werknemers hun heuptasjes niet op werklocatie zouden uitwassen. De tasjes worden onder andere gebruikt om telefoon en pieper op te bergen. “Voortaan wassen de werknemers de heuptasjes op het werk en niet thuis”, zegt Grassens. “De medewerkers zijn beter geïnstrueerd hoe zij de kleding thuis kunnen wassen op verschillende manieren, maar toch voldoen aan de voorschriften” Elle Reintjes, zorgcoördinator woning Hof te Berkel, wijst er nog op dat ze nu een speciaal poetsschema hebben. “En in alle woningen hangen nu notities met daarop alle belangrijke hygiënepunten”, zegt Reintjes. “Zo liggen alle steriele producten netjes in de goede kasten en niet meer op een losse plank zoals voorheen.” Of de IGJ nu welkom is? “Jazeker”, zegt Gerritzen. “We zijn op heel veel punten flink vooruit gegaan. Ik zie de afgelopen periode niet als iets negatiefs, want we zijn allemaal kritischer geworden. We hebben hiervan geleerd en nu kunnen we laten zien dat de hygiëne in Hof te Berkel beter is.” De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd was niet bereid om hier verder op in te gaan.