'Het is geen dieet, het is een levensstijl'

10-8-2017 door: Redactie
Ellen Brummans, 32 jaar uit Horst is lifestylecoach. Samen met gasthoofdredacteur Willeke heeft ze een pilotgroep Intermittent Fasting (IF) opgezet. Hierin begeleidt ze mensen om zowel mentaal als fysiek in balans te komen.
maskTop
'Het is geen dieet, het is een levensstijl'
maskBottom

IF is een levensstijl waarbij een situatie van de oermens nagebootst wordt. “Vroeger moest de mens eerst een actieve taak vervullen, zoals het verzamelen van voeding of het jagen op wild, voordat zij kon eten. Evolutionair gezien is ons lichaam dus gewend aan een eetschema met tussenpozen van hoge activiteit en weinig voedseltoename. IF speelt hierop in doordat je vast met tussenpozen. Er zijn verschillende vormen van IF mogelijk. Willeke en ik hebben gekozen voor de vorm van tweemaal per week 18 uur vasten”, vertelt Ellen. “Intermittent Fastening is geen dieet. Het vertelt je namelijk niet wat je wel of niet mag eten, het vertelt je wanneer je mag eten. Dit maakt IF een levensstijl. Wel is het belangrijk dat in die tijd dat je wel eet, je voldoende van de juiste voedingsstoffen tot je neemt”

Ellens interesse voor gezonde levensstijl is ontstaan uit een hobby. Ze merkte dat ze baat had bij het eten van pure onbewerkte producten en kreeg vanuit haar omgeving dezelfde feedback. Daarom besloot ze zich te gaan verdiepen in voedingspatronen en volgde verschillende opleidingen. Zo is ze in aanraking gekomen met Intermittent Fasting en de werking van hormonen in relatie tot levensstijl.

“De bloedsuikerspiegel bepaalt onze behoefte naar suiker. De balans in het lichaam wordt in stand gehouden door hormonen zoals insuline, een bloedsuikerspiegel verlagend hormoon. Door de grote hoeveelheid suiker die we tegenwoordig eten, reageren cellen minder goed op insuline waardoor de hormonale balans verstoord raakt. Dit resulteert in een afterdinnerdip, slechte concentratie en in suikerverslaving. Door IF word je weer gevoelig voor insuline waardoor de behoefte aan suiker afneemt. Concreter gezegd, de behoefte naar tussendoortjes of koolhydraatrijk eten neemt af, waardoor je makkelijker gezondere keuzes kunt maken.”

Ellen geeft aan dat uit onderzoek blijkt dat Intermittent Fasting insulinegevoeligheid, gemoedstoestand, energiebalans, de spijsvertering en het gewicht op positieve manier beïnvloedt. “Veel mensen verliezen inderdaad gewicht door IF, maar het hoofddoel is gezondheid. IF gaat back to basic en brengt het lichaam terug in balans. Vandaar dat het voor meerdere mensen geschikt is, niet alleen voor mensen die gewicht willen verliezen. Zo werkt het ook voor mensen die een druk leven leiden of weinig energie hebben. Je hoeft namelijk geen calorieën te tellen, je kijkt op de vastendagen alleen naar de klok. Of IF slaagt, hangt af van zelfdiscipline.” Ellen adviseert om IF onder begeleiding te starten, zodat je een basis creëert waar je altijd zelf op terug kunt vallen.

Anderhalve maand is in Horst een pilotgroep gestart waarin mensen worden begeleidt met een IF-plan. Ellen maakt deel uit van de begeleiding en krijgt positieve feedback: “De deelnemers hebben meer energie, minder honger en een minder opgeblazen gevoel. Deze resultaten worden niet geboekt door een dieet, maar door de gezonde keuzes die ze hebben leren maken en hormonale balans.”

Door de Intermittent Fasting-leefstijl te combineren met bewegen, versterk je de voordelen van IF, zoals het stimuleren van vetverbranding en spieropbouw. Ellen vond hierbij Willeke als partner in het project. Willeke ondersteunt Ellens visie: “Back to basic, aangepast aan de huidige tijd waarin we leven.”

Tip een vriend over dit bericht Tip of mail de redactie Druk dit artikel af
Disclaimer | Copyright© 2017 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie